Dolda sockerfällor på frukostbordet

Postat den M d Y av Julia Semb | 0 kommentarer

Vi tror knappast att någon skulle klassa kakor som en hälsosam frukost och med ett glas Coca-Cola till, blir det inte direkt bättre.

Faktum är dock att frukostjuicen, flingorna och yoghurten som du anser vara nyttiga kan vara precis lika sockerstinna om du inte ser upp. Vi har därför listat 4 dolda sockerfällor på frukostbordet och tipsar även om hur man ska undvika dem.

Juice:

Juice är självklart inte onyttigt, åtminstone så länge den är färskpressad och inte innehåller tillsatt socker. Däremot innehåller juice stora mängder naturligt socker, vilket det lätt blir för mycket av. 2½ dl apelsinjuice motsvarar hela 8 sockerbitar, vilket princip är lika mycket som i motsvarande mängd Cola-Cola. Det är därför bättre att äta frukten hel, då får nämligen även i dig både fibrerna och andra näringsämnen som du behöver. Dessutom mättar det bättre.

 

Frukostflingor:

Att chokladpuffar bara innehåller en massa socker och nästan inga fibrer alls, är ingen nyhet. Det är dock lätt att blir lurad av ”nyttiga” alternativ  som All Bran och K-special. Visserligen har dessa flingor ett aningens bättre innehåll, men sockerhalten är fortfarande alldeles för hög. Det allra bästa är att göra din egen musli eller granola, men väljer du att köpa flingor så kolla noggrant på innehållsförteckningen.

Här finns även recept på en  smarrig hemmagjord müsli med smak av äpple och kanel. 

 

Smaksatt yoghurt eller kvarg

Smaksatt yoghurt innehåller mellan 5-9 % tillsatt socker. Smaksatt kvarg är inte bättre- 250g motsvarar hela 8 sockerbitar. Det blir lätt väldigt mycket socker, speciellt om du äter den tillsammans med flingor. Välj istället osötade produkter och lägg i färsk frukt och bär för att få en sötare smak.

 

Bröd

Många tror grovt bröd= nyttigt, men många gånger är så inte fallet. Lingongrova, innehåller 9.5% socker- det är nästa 1 sokcerbit per skiva. Ett tips att kontrollera innehållsförteckning och välja bröd med så lite socker som möjligt. Dessutom finns gröna nyckelhålet som en indikation på hög fiberhalt och låg sockerhalt.

Behöver du ett lite kickstart på din sockerdetox? Beställ en sockersnål EC-GO bag här!

 

 

 

 

 

Inlägg i


Nästa

Föregående

Lämna en kommentar

Kommentarer kommer att godkännas innan dom visas.