Månadens Hälsoprofil: Malin Nylén

Postat den M d Y av Ec-Go! Blogg | 0 kommentarer

(Foto: www.birgersdotter.com)

Malin Nylén är hälsoentreprenör, hälsopedagog och personlig tränare. Hon är även grundare till The B.A.B.Y. Network vars målsättning är att få fler kvinnor att röra på sig och må bättre. 

1. Vad innebär en hälsosam & balanserad livsstil för dig?

Det är när jag sover bra och inte stressar för mycket, när jag är inne i ett skönt tränings-flow och känner att jag får i mig det jag behöver – vällagad och näringsriktig mat som jag mår bra av. Jag tycker att istället för att fokusera på att utesluta vissa livsmedel ur kosten, är det smartare att lägga till nyttigheter. För fyller du magen med en massa bra saker håller du blodsockerkurvan i schack och du blir inte lika sugen på sötsaker och snabbmat. För mig är det även viktigt att vara i energibalans för att må bra, d.v.s. att jag äter lagom stor mängd mat i förhållande till hur mycket jag rör på mig. Missar jag träningen blir jag trött och deppig. 

 

2. "Allt i kroppen påverkas positivt av att vara fysiskt aktiv. Och när man som människa förstår den kopplingen- så är det den starkaste drogen som finns." Har du några tips för att för att komma igång med träningen och hitta den träningsglädje som du beskriver

Har man aldrig tränat är det svårt att förstå hur bra man faktiskt kan må av att röra på sig. Både när det kommer till det kemiska som händer i kroppen tack vare alla våra hormoner– vilket gör oss mer fokuserade, lugnare och gladare … Men även det ökade självförtroende som du får genom att känna dig starkt, uthållig och vital. Det är en häftig känsla! Men det tar ett tag att komma dit och det gäller att vara bestämd nog för att stå emot impulsen att ge upp när det är som mest jobbigt. Man ska heller inte ha för stora förväntningar på den där ”träningsglädjen” som du hört och läst om. Det är få som alltid är motiverade att träna och det handlar om att bestämma sig och få ”skiten” gjord. Efteråt kan jag garantera att du alltid kommer att känna glädje!

 För att få in träningen som en vana tycker jag att du ska fokusera på en aktivitet som du tycker är genuint rolig, istället för den som ger bäst resultat. Gillar du att dansa så gör det! Se till helheten istället för detaljerna – huvudsaken är att du kommer i gång. När du väl har fått uppleva skillnaden mellan trött, håglös och tränad och pigg, alert och vältränad, lovar jag att du aldrig mer kommer att vilja må sådär sunkigt igen, som du gjorde innan. 

 

 3. "Vi springer hellre än fikar" är ditt löparcommunity's motto. Händer det trots det att du ibland unnar dig en fika? 

Klart jag gör! Jag kan ha perioder då jag äter sötsaker rätt ofta men aldrig stora mängder åt gången. Andra perioder äter jag nästan inga onyttigheter alls. Det där går i vågor och jag väljer att inte göra någon grej utav det. Tror det är mycket bättre för psyket att tillåta sig när man verkligen är sugen, än att förneka sig det man vill ha, ladda och sedan vräka i sig hela godishyllan. Mitt tips är att om du är sugen på choklad, köp din favoritchoklad, ät långsamtoch njut med gott samvete, men hoppa över lågpriserbjudandet i ICA-kön på vägen hem från jobbet. Bara för att det är billigt och du är hungrig. Ät medvetet och kontrollerat samt lär dig skilja på hunger och sug. Ät mat när du är hungrig och choklad när du är sugen. 

 

 4. I ärlighetens namn, väljer du choklad, godis eller rawbar?

Svaret på den frågan beror på när på månaden du ställer den. I dag svarar jag rawbar men om du frågat mig för en vecka sedan hade jag förmodligen sagt choklad, ha ha! 

 

5. Varför skulle du valt att få hem en bag med eko-godis & mellis i brevlådan varje månad? 

Ska man äta godis kan man lika gärna äta ekologiskt tycker jag. Och jag som är laktosintolerant har ju även möjligheten att beställa laktosfritt godis på ecgo.seFör mig som tränar en del och är matte till två hundar, behöver alltid ha med mig mellis tillgängligt i väskan. På så vis slipper jag att få blodsockerfall mellan mötena när jag inte kan gå in och handla på affären, eftersom jag inte vill binda hundarna utanför butiker i city. (Eller någonstans) Regelbundna måltider är A och O för att må bra och hålla sig i form och det gäller att planera sina dagar när man är på språng som jag ofta är.

Följ Malin på
Instagram: @malin_nylen
Blogg: http://magasinetkvinna.com/author/malin/

Inlägg i


Nästa

Föregående

Lämna en kommentar

Kommentarer kommer att godkännas innan dom visas.